In de meeste gevallen kunt u de kosten van een werkruimte in uw eigen woning niet aftrekken van de winst. Alleen als de werkruimte een naar verkeersopvatting zelfstandig gedeelte van de woning vormt én u er (bijna) uw hele inkomen mee verdient, is aftrek mogelijk — en dan hangt de manier van aftrekken af van of de woning tot uw ondernemingsvermogen behoort of tot uw privévermogen.
Waarom
- Als zzp'er met een eenmanszaak vormt uw woning meestal privévermogen. Kosten voor een werkruimte daarin zijn dan alleen aftrekbaar als de ruimte zelfstandig is (eigen ingang, eigen sanitair, apart verhuurbaar) én u hoofdzakelijk (en bij een werkruimte elders: in belangrijke mate) uw inkomen in die ruimte verdient.art. 3.16 Wet IB 2001
- Voor softwareontwikkeling werkt u waarschijnlijk vaak bij de klant of op locatie, of juist volledig vanuit huis — dat bepaalt mede of u aan de 'hoofdzakelijk'-eis voldoet.art. 3.16 Wet IB 2001
- Een gewone werkplek in de woonkamer, zolder of slaapkamer telt niet als zelfstandige werkruimte, ook niet als u er fulltime werkt.Werkruimte in de woning
Voorwaarden
- De werkruimte moet naar verkeersopvatting een zelfstandig gedeelte van de woning zijn, bijvoorbeeld met eigen ingang of opgang en eigen sanitaire voorzieningen, en in beginsel apart verhuurbaar aan een derde.art. 3.16 Wet IB 2001Werkruimte in de woning
- Heeft u ook een werkruimte buiten de woning (bijv. bij een klant of op een kantoorlocatie)? Dan moet u het grootste deel van uw winst, loon en resultaat verwerven in de werkruimte thuis.art. 3.16 Wet IB 2001
- Heeft u geen werkruimte buiten de woning? Dan moet u hoofdzakelijk in of vanuit de werkruimte thuis werken, én een belangrijk deel van uw inkomen daadwerkelijk in die ruimte verdienen.art. 3.16 Wet IB 2001
- Als aan de zelfstandigheidseis is voldaan: bent u eigenaar en behoort de woning tot uw ondernemingsvermogen, dan kunt u de werkelijke kosten aftrekken. Behoort de woning tot uw privévermogen, dan geldt een beperktere regeling (gebruiksvergoeding).Werkruimte in de woning
- Volgens de Belastingdienst is kostenaftrek voor een werkruimte thuis normaal gesproken 0%, met alleen in zeer beperkte gevallen een uitzondering.Aftrekbare zakelijke kosten
Wat u moet bewaren
- Bewaar bewijs van de indeling van de woning (plattegrond, foto's) waaruit blijkt dat de werkruimte een aparte, zelfstandig bruikbare ruimte is met eigen ingang en/of sanitair.Werkruimte in de woning
- Houd bij hoeveel van uw winst/inkomen u in de werkruimte thuis verdient versus elders, bijvoorbeeld via een agenda of urenregistratie per locatie.art. 3.16 Wet IB 2001
- Bewaar eigendoms- of huurdocumenten van de woning en, indien van toepassing, de vermelding van de werkruimte in uw ondernemingsvermogen (balans).Werkruimte in de woning
Fiscale gevolgen
Of en hoeveel u kunt aftrekken hangt af van feiten die nu niet bekend zijn: of de werkruimte zelfstandig is, waar u het grootste deel van uw inkomen verdient, en of de woning tot uw ondernemings- of privévermogen behoort.
- Is de werkruimte een zelfstandig gedeelte van de woning (eigen ingang, sanitair, apart verhuurbaar)?
- Werkt u hoofdzakelijk vanuit deze werkruimte of ook op andere locaties?
- Behoort de woning tot uw ondernemingsvermogen of tot uw privévermogen?
- De werkelijke kosten van de werkruimte (huur, energie, inrichting) indien aftrek van toepassing is
Wat dit antwoord kan veranderen
- Of de werkruimte een zelfstandig gedeelte van de woning vormt
- Waar u het grootste deel van uw omzet/inkomen verwerft (thuis of elders)
- Of u eigenaar bent van de woning en of deze tot het ondernemingsvermogen behoort
- Of u ook een werkruimte buiten de woning ter beschikking heeft
Bronnen
Van aftrek uitgesloten kosten ten behoeve van de belastingplichtige
“tenzij de werkruimte een naar verkeersopvatting zelfstandig gedeelte van de woning vormt”
Geeft de wettelijke voorwaarde voor aftrek van werkruimtekosten in de eigen woning.
Officiële bron ↗- Uitleg van de Belastingdienst
Werkruimte in de woning
“Gebruikt u een werkruimte in uw woning voor uw onderneming? In een zeer beperkt aantal gevallen komt u in aanmerking voor kostenaftrek. Meestal kunt u de kosten van de werkruimte niet aftrekken. …”
Legt uit wanneer een werkruimte als zelfstandig geldt en wat dat betekent voor aftrek.
Officiële bron ↗ - Uitleg van de Belastingdienst
Overzicht mogelijk aftrekbare zakelijke kosten
“Werkruimte thuis | 0%, met uitzonderingen | Gebruik ons hulpmiddel om te bepalen of de kosten voor uw werkruimte in uw woning aftrekbaar zijn.”
Bevestigt dat aftrek van werkruimtekosten thuis de uitzondering is, niet de regel.
Officiële bron ↗